Sunday, November 21, 2010

tips untuk tidak dihalau balik ketika temuduga SPP.

SEMASA LATIHAN BAGI PELATIH IPGM

1. lengkapkan semua dokumen sekalipun anda hanya menggunakan ic sementara disebabkan ic anda hilang.

2. susun semua yang dikehendaki dalam 1 fail yang membuatkan penemuduga selesa melihat fail anda. buat secara formal dan tak perlu nak letak gambo tweety atau mickey mouse atau corak bunga rose saiz gaban dalam fail rasmi diri anda tu.

kalau rasa fail tu nak di letak sebelah tong sampah, boleh lah.

3. senaraikan apa yang ada dalam fail anda dalam satu senarai penuh dan pastikan semuanya ada.

4. periksa senarai semak fail anda sebelum anda bergerak ke tempat temuduga.

5. pakai pakaian paling selesa dan kemas. kalau ada blazer, digalakkan memakai blazer. kalau boleh berpakaian sebagai seorang professional.

jenis kasut, jenis baju, kekemasan diri ( misai, janggut , rambut) dan lain2 berkaitan penampilan anda perlu diambil berat. anda dinilai sejak anda berada di luar bilik temuduga.

jgn vogue sgt, kesian plak bila dah berfesyen vogue gile2 tapi tahun depan kena interview semula. adoyai...

6. adab2 bertemu golongan atasan perlu diamalkan sekalipon penemuduga korang tu adik beradik mak korang. ada yang dapat 2 orang penemuduga dan kadang2 dapat sorang penemuduga.

kebiasaannya yang dapat 2 orang penemuduga ni jenis kawasan bandar2 besar.

7. menjawab soalan dengan beradab sekalipon anda memang tak boleh nak jawab. jgn diam dan ambil masa yang lama giler untuk menjawab soalan diberikan.

kalau tak tau n tak pernah ambil tau, mintak maaf dan beritahu yg anda tak tahu.

kalau tau sikit je, jgn nak goreng banyak2 letak sambal dan kicap segala. takut diorang lagi berpengalaman dalam apa yang ditanyakan dan naya korang kalo diaorg goreng korang plak.

8. isu perkhidmatan, pendidikan, pnp dan tempat kerja anda adalah wajib anda ketahui. paling penting bab2 professional sebagai seorang guru.

kadangkala ada soalan yang tak masuk akal yang anda perlu jawab seperti berikut :

1. apa yang terkandung pd muka surat pertama RPH anda ?

2. berasa saiz standard papan hitam di kelas anda?

3. siapa pegawai pendidikan paling tua @ muda di sekolah anda?

4. berapa jumlah calon UPSR tahun lepas ?

5. apakah jenis sekolah anda dan kenapa?

contoh je semua tu tapi memang berlaku. bak kata orang, kena waspada dengan pengetahuan. nampak tak logik tapi anda perlu bersedia.

9. dalam temuduga, berbicara dengan sempoi tetapi mempunyai adab. adab bercakap dengan orang atasan.

10. penemuduga biasanya terdiri daripada pegawai2 yang hampir pencen, sudah pencen atau dah pencen tapi sambung perkhidmatan. pangkat kebiasaannya lebih tinggi dari gred 41 yg korang banggakan tu.

so, kalau boleh kenal pasti gelaran penemuduga seperti datuk, datin, puan, tuan, tuan haji, puan hajjah sebelum masuk ke dalam bilik temuduga supaya anda boleh berinteraksi menggunakan gelaran tersebut sepanjang temuduga. mana nak tau? kena rajin cari maklumat sebelum masuk bilik temuduga.

11. nasihat aku pada korang, jgn ganggu kawan2 korang dengan nota2 yang korang buat. rileks dan tak perlulah nak wat diskusi mcm misi nk serang israel.

emosi keluar bilik temuduga plak, setiap individu berbeza . ada yg nangis, ada yg geram, ada yg bengang, ada yang rileks, ada yg suka, ada yg rasa bagus mcm dapat result UPSR 9A dan lain-lain lagi.

so, kalau dah siap tu, tak payah tunggu kawan2 korang, terus je blah dari situ supaya konsentrasi kwn korang yg lain tak terganggu.

12. satu lagi, korang tak payah sibuk2 nak tau apa yang kawan korang dah kena soal. apa bab pon ta perlu dikisahkan sebab penemuduga kadangkala ada skrip sindri atau kadang2 langsung main terjah apa yang dia nak soal.

konsep kebrangkalian tak boleh langsung digunakan. konsep yang korang boleh guna ialah menjawab berdasarkan pengetahuan. tapi jgn sengal sgt sampai pasal falsafah pendidikan kebangsaan pon tak tau.

semua ni tips. yang penting bersedia dari awal, bersedia dari awal dan bersedia dari awal. kalau tak der persediaan, saya mengucapkan selamat mengulang temuduga atau lambat dapat result temuduga. kalau dah mengulang tu, cabaranya lagi berat.

0 comments: