CONTOH TEMUDUGA GURU

Friday, November 26, 2010

dapatkan cop pengesahan untuk semua salinan sijil-sijil peperiksaan dan salinan asal. Ada yang kena berambus sebab tak bawa sijil SPM, dan jangan lupa bawa surat pengesahan layak menerima ijazah yang telah dipos bersama salinan. Hati saya berdebar-debar, cuak gila macam tunggu pengumumam Hari Raya je. Tengok-tengok nama saya orang kedua kena temuduga lagila kencang macam dipam-pam dengan pam jambanje rasa. Ya Allah saya benci gila bila saya gemuruh, confirm suara terketar-ketar nanti. Lepas orang pertama, its my turn! Masa orang first tu keluar muka sumpah pucat gila sebab dia cakap dia blank kejap kena tanya pasal NKRA. Deng!! Saya pun taktau NKRA tu amende. Tetiba menyesal asyik baca BeautifulNaraje. Belum habis gemuruh lagi nih tetiba loceng berbunyi tanda calon kedua kena masuk bilik temuduga. Ni antara perbualan rahsia saya dan dua orang penemuduga perempuan. (memang susunan bahasa dan penggunaan perkataan Bahasa Melayu yang agak berterabur, cakap ketar-ketar sikit;p)

Penemuduga: Okay, Nor Shakeela ye. Sila kenalkan diri dan nyatakan aktiviti kokurikulum yang pernah awk terlibat dari sekolah rendah sampai peringkat universiti.

Saya: Nama saya Nor Shakeela berasal dari Perlis. Masa sekolah rendah saya terlibat dalam bola jaring, bola tampar, dan bola baling. Masa sekolah menengah saya bermain bola jaring tetapi tidak mewakili sekolah sebab jarak rumah dengan sekolah agak jauh. Matrikulasi saya terlibat dalam permainan bola keranjang dan semasa universiti saya bermain bola keranjang.(semua pasal bola lupa nak sebut pasal sukan lain he he)

Penemuduga: Kamu USM kan, major apa?

Saya: Tak. Saya dari UPSI. Major Sains Fizik(saya agak confuse saya ni major sains ke fizik rasanya fizik ha ha ha)

Penemuduga: Sainske Fizik?

Saya: Dalam kurungan Sains , Fizik (damn I show my bodohness here, tiba-tiba saya tak pasti sangat saya belajar apa(-______-)

Penemuduga: Apa pendapat kamu tentang pemansuhan PPSMI. Adakah kamu rasa wajar atau tidak wajar? Kamu tak rasa ia sesuatu yang merugikan?

Saya: Walaupun kerajaan memansuhkan PPSMI, tetapi kerajaan melaksanakan dasar Memartabatkan Bahasa Melayu, Memperkukuhkan Bahasa Inggeris di peringkat sekolah. Dasar ini merupakan usaha serampang dua mata dalam menjaga bahasa kebangsaan dan memperbaiki penguasaan Bahasa Inggeris pada masa yang sama. (saya dah setkan minda yang saya akan bersetuju apa saja usaha kerajaan walaupun saya tak bersetuju sangat).

Penemuduga: Adakah kamu rasa pelajar akan berminat untuk membaca dalam Bahasa Inggeris jika Sains dan Matematik diajar dalam Bahasa Melayu?

Saya: Saya tak nafikan kepentingan Bahasa Inggeris, tapi kalau pelajar dapat menguasai Bahasa Ingeeris melalui subjek Bahasa Inggeris sendiri, pelajar masih boleh membaca bahan bacaan Sains dalam Bahasa Inggeris cuma masalah term dalam Sains ajelah. Pelajar perlu belajar.

Penemuduga: Apa usaha kerajaan untuk memperkukuhkan lagi Bahasa Inggeris?

Saya: Menambah tempoh belajar dan bilangan guru Bahasa Inggeris.

Penemuduga: Kamu ada pengalaman mengajar? Cikgu gantike?

Saya: Saya tak pernah jadi cikgu ganti cuma cikgu praktikal.

Penemuduga: Kat mana tu?

Saya: Batang Berjuntai Selangor.

Penemuduga: Apa subjek yang kamu ajar?

Saya: Fizik form 4, Matematik form 2.

Penemuduga: Di UPSI kamu belajar dalam bahasa apa?

Saya: Inggeris

Penemuduga: Kamu mengajar di sekolah dalam Bahasa Inggeris?

Saya: Untuk subjek Fizik, saya gunakan Bahasa Inggeris, untuk subjek Matematik saya mengajar dalam Bahasa Melayu sebab budak-budak lemah. Kalau saya ajar dalam Bahasa Inggeris pun pelajar tak dapat respon sebab pelajar kebanyakan Indian dan lemah dalam akademik.

Penemuduga: Selalu pelajar Indian fasih berbahasa Inggeris...

Saya: Pelajar kebanyakkannya tinggal di estet jadi penguasaan Bahasa Inggeris kurang tetapi kalau form 4 saya akan gunakan Bahasa Inggeris sebab pelajar adalah terpilih di kalangan pelajar sekolah tu, jadi pelajar boleh respon kalau saya berbahasa Inggeris.

Penemuduga: Apakah ciri-ciri guru cemerlang?

Saya: Tahu kebolehan dan keperluan pelajar, selalu pantau pencapaian akademik dan penyabar(saya dok teringat students saya yang form 2 tu...arghhhh rasa nak bagi penampar hahahaa)

Penemuduga: Dan satu lagi perlu kreatif.

Saya: Ha ah. Betul, guru perlu pelbagaikan approach. Main gameke. Tapi kalau main game pun kena soalan aras rendah (teringat lagi kat students form 2 saya tu haish geram betul)

Penemuduga: Apa yang kamu lakukan untuk mengajar Matematik pelajar yang lemah?

Saya: Saya ada tanya guru senior, cukup baik kalau dieorang boleh bagi kerjasama dalam kelas. Salin soalan dan jawapan pun dah cukup baik. Guru perlu terangkan perkara yang asas saja. (damn, tiba-tiba rasa macam grrrrrrrrrrrrrrrrrr kat students saya form 2 tuh) Boleh buat perbentangan, bukan saja untuk kefahaman orang lain tetapi untuk kefahaman pelajar itu sendiri. Boleh buat perbincangan antara pelajar.

Penemuduga: Kalau kamu tanya cikgu senior sampai bila-bila pun teknik pengajaran akan jadi turun temurun.

Saya: Saya dah pernah cuba ikut sukatan pelajaran tetapi gagal. Kalau buat game pun yang simple-simpleje,(lagi sekali rasa nak bagi penampar kat budak-budak tu).

Penemuduga: Saya tengok pilihan kamu di Semenanjung, macam mana kalau dapat Sabah Sarawak. kamu sanggup?

Saya: Ok kot.(saya pilih Kedah dan Selangor, could be good for my business:p)

Penemuduga: Mana boleh kot-kot. Kamu kena jawab ya atau tidak.

Saya: Kalau diberi pilihan Semenanjung lebih baik, tapi selagi saya bujang saya takde masalah posting kat Sabah Sarawak.(jawapan macam gatal nak kahwin muahahahaha)

Penemuduga: Bila kamu nak kahwin nih? (sambil gelak-gelak, dieorang muka tak serius senyumje dari awal temuduga)

Saya: Eh, taktau lagi. Kalau sekarang kena hantar Sabah Sarawak saya takde masalah. Saya okje

0 comments: