Persediaan Temuduga PTD

Friday, November 26, 2010

Persediaan Temuduga PTD Februari 2010

SOURCES: http://tipsptd.com/blog/persediaan-temuduga/

http://tipsptd.com/blog/

Sesi temuduga PTD sudah pun diumumkan dan akan diadakan dalam masa terdekat iaitu 3 Februari 2010 hingga 18 Februari 2010. Untuk yang bakal menghadapi temuduga, jangan panik dan buat sehabis baik. Anda dah lalui 2 stages yang sangat mencabar yang telang menyingkirkan ribuan calon-calon lain, dan percayalah untuk sampai ke tahap ini, anda adalah daripada golongan yang terpilih!

Jadi jangan sia-siakan peluang ini. Lakukan sehabis baik dan rancang untuk berjaya! Anda boleh cari tips-tips temuduga dan saya cadangkan anda luangkan sedikit masa membaca tips temuduga dari blog http://fazlisyam.com/temuduga/

Untuk tips ringkas dari tipsptd, kami bahagikan persediaan ini dalam 3 bahagian yang anda harus titik beratkan.

Pengetahuan anda

Ianya mencakupi pengetahuan tentang kerajaan, struktur pentadbiran negara, KSN dan lain-lain orang penting dalam pentadbiran kerajaan

Menteri bertanggungjawab atau umumnya kabinet dan tugasnya

skop tugas PTD dan lain-lain

Isu semasa

Pengetahuan tentang isu-isu semasa menunjukkan kepekaan anda terhadap isu-isu dalam dan luar negara

Anda boleh download nota Isu semasa di ruangan download

Soalan pengenalan diri

Apa matlamat hidup?

Kenapa mahu jadi PTD?

Kenapa mahu tinggalkan kerjaya sekarang yang sudahpun beri banyak gaji berbanding ptd?

Apa yang anda akan jadi dalam masa beberapa tahun akan datang?

Yang ini kami publishkan semula apa yang telah dikongsikan sebelum ini;

SEMASA INTERVIEW

-cara masuk ke Bilik Interview harus tertib dan dimulakan dengan salutasi -Assalamualaikum

-senyum senyum senyum

-kenal nama interviewer jika boleh

-duduk dengan betul tanpa bersilang kaki dan meyakinkan

-tunggu duduk bila diminta oleh interviewer

-jawab soalan interview hendaklah berstruktur, tepat dan ringkas

contohnya beri pandangan anda tentang langkah pencegahan H1N1

-anda harus jawab “Terdapat beberapa cara pencegahan H1N1. Yang pertamanya…Yang keduanya,..Yang ketiganya…”

SELEPAS INTERVIEW

-ucap terima kasih dan senyum!!

-berdoalah supaya berjaya

Interview PTD: Penampilan Semasa Temuduga

Bahagian 2: Perkongsian Noorahayu Yahya

PENAMPILAN SEMASA Temuduga PTD

-Lelaki hendaklah berambut kemas, kemaskan misai2x dan janggut, normally kene bercukur

-Kasut hitam yang telah dipolish dan bertali (bukan strap)

-Baju kemeja putih plain yang dipadankan dengan tie belang-belang warna base / warna plain yang bersesuaian

-Blazer untuk tampil meyakinkan

-ada orang pakai nametag tp saya tidak pakai pun

-Perempuan hendaklah berpakaian kemas, kalau bertudung, hendaklah nampak berkeyakinan dan comfortable

-Kalau tidak bertudung hendaklah memakai sut skirt panjang atau pendek (bawah sikit dari lutut satu inchi)..Don’t ever wear pants!!

-Kasut tumit tinggi -court shoes berwarna hitam

-Rambut kalau panjang, kene tie dalam “bun”

-makeup yang profesional dan meyakinkan

-blazer sekiranya bersesuaian

-File yang mengandungi maklumat peribadi hendaklah disusun dari PMR-SPM-universiti..susun biar nampak organise dan tidak celaru kerana ia mencerminkan “ketelitian rakan-rakan” dan ini penting untuk temuduga PTD

-Sediakan copies of certificate yang cukup supaya tidak menggelabah semasa hendak menyediakan maklumat yang diminta oleh sekretariat.. Temuduga PTD

Persediaan Temuduga..

Bahagian 3: Perkongsian Noorahayu Yahya

SEBELUM INTERVIEW

a) Intelektual

-Tahu senarai nama kabinet terbaru, KSN, Ketua Pegawai Perkhidmatan Awam dan orang-orang penting kerajaan

-Membaca buku Malaysia kita yang banyak memberi maklumat tentang sistem di negara Malaysia misalnya parlimen negara (dewan rakyat dan dewan negara)

-Membaca buku “kerjaya sebagai PTD” untuk mengetahui Job skop PTD supaya sekiranya ditanya kenapa mahu menjadi PTD, anda akan tahu jawapannya

-tau dasar kerajaan terbarunya contohnya “1 malaysia oleh YAB PM” dan biasanya kita akan ditanya tentang apa pandangan tentang langkah kerajaan berhubung “1 Malaysia”

b) Isu-isu semasa

-kes H1N1=apakah langkah yang terbaik untuk mencegah penularan penyakit ini?

-isu-isu terbaru di Malaysia?? baca suratkhabar dan pastikan anda familiar dengan isu-isu semasa termasuk bola sepak dll..

c) Soalan-soalan berkaitan diri sendiri

-apa matlamat hidup?

-kenapa mahu jadi PTD?

-kene mahu tinggalkan kerjaya sekarang yang sudahpun beri banyak gaji berbanding ptd?

-apa yang anda akan jadi dalam masa beberapa tahun akan datang?

SEMASA INTERVIEW

-cara masuk ke Bilik Interview harus tertib dan dimulakan dengan salutasi -Assalamualaikum

-senyum senyum senyum

-kenal nama interviewer jika boleh

-duduk dengan betul tanpa bersilang kaki dan meyakinkan

-tunggu duduk bila diminta oleh interviewer

-jawab soalan interview hendaklah berstruktur, tepat dan ringkas

contohnya beri pandangan anda tentang langkah pencegahan H1N1

-anda harus jawab “Terdapat beberapa cara pencegahan H1N1. Yang pertamanya…Yang keduanya,..Yang ketiganya…”

SELEPAS INTERVIEW

-ucap terima kasih dan senyum!!

-berdoalah supaya berjaya

p/s: ini adalah tips ringkas dari saya, harap ia membantu anda semua!

—————————————

Terima kasih untuk Sis Noorahayu Yahya untuk perkongsian ini dari Team Tips PTD!

Soalan Temuduga PTD: Kisah Benar

Kisah ini saya kongsikan dari tulisan saudara Aros dari blognya yang menceritakan pengalaman sebenar beliau menduduki Temuduga PTD. Harap perkongsian ini bermanfaat untuk semua.

——————————————————————————————

Assalammualaikum Datuk, Tuan (sambil memberikan senyuman yang paling hensem aku kat dua2 panel interview aku dan merenung anak mata depa sambil menganggukkan kepala sket tatkala bersalaman.) Aku masuk penuh tertib+senyum xabes2 cam kerang busuk pastu terus aku salam kedua2 panel interview kat luar. Aku tanya dulu, Apa khabar Datuk, Tuan? (sambil senyum lagi). Mereka jwb Alhamdulillah sihat (hahaha amek tips from jobs hunting strategies kat UTP! seblm depa interview kita, baik kita interview depa dlu!) dan aku terus memberikan fail2 berisi sijil2, degree holder, resume dan beberapa dokumen penting yg telah disediakan oleh SPA semasa mendaftar pukul 8 td.

Tiba2:

Tuan Ayouf: Sejuk tgn Encik Rahim? (sambil mengurut2 misai putihnya yang tebal! seyes!)

Calon PTD: agak kuat aircond di luar tadi encik (sambil memberikan senyuman yang paling hensemnya)

Aku meminta izin utk duduk dan setelah diberi kebenaran, aku duduk kat kerusi. (suasana dlm bilik interview ada 1 kerusi utk calon dand 2 buah meja+kerusi utk panel dan sebuah laptop. Bilik agak sederhana besar sesuai utk interview session.)

Keadaan berlangsung lagi…

Datuk Ahmad: Encik Rahim pernah hadir temuduga dgn saya ke sblm ni?

Calon PTD: (soalan yang aku dah jangka!) Pernah Datuk, bulan 12 lepas di sini Datuk.

Datuk Ahmad: Jwtan apa tu?

Calon PTD: Penolong Pegawai Pendaftaran Gred s27 Datuk.

Datuk Ahmad: Yg tu pon kamu xlepas ni mcmana pulak nak pg tahap paling tinggi ni huh? (saje psiko kot)

Calon PTD: Betul Datuk, ia agak mengecewakan sy juga kjetika itu, tetapi sy percaya yg rezeki sy belum smpai dan percaya rezeki ada di mana2. Tetapi Datuk juga yg mengatakan agak rugi sy mempunyai ijazah dan diploma yang cemerlang nak pegi kerja buat i/c org awam. (Psiko Datuk tu balik.)

Datuk Ahmad: (pandang calon tu.) Apa persediaan yang kamu dah buat utk hari ni En. Rahim? (sambil Tuan Ayouf disebelah menyelak2 sijil2 aku satu persatu dan ijazah aku.)

So, aku pon senaraikan sume persediaan yang aku dah buat dari A-Z (kacang je soalan tu, dlm BM plak so aku hujah la panjang2.. hehe).

Datuk tu sambung soalan dia (tanpa lihat resume aku+sijil2 aku)..

Datuk Ahmad: (lebey kurang la) Apa yang Encik Rahim faham mengenai….

Soalan2 yang diutarakan kat aku (panduan PENTING utk semua calon yang bakal attend interview PTD plak nanti!)

Datuk Ahmad Said:

1) Berikan perbezaan antara kuasa2 yang ada pada Kerajaan Persekutuan, Negeri dan Pihak Berkuasa Tempatan (PBT)? (pd aku agak susah sket coz aku tau PBT DBKL je so aku xdpt bg cth lain. Tibe2 otak jadi tepu!)

2) Apa yang ada dlm Perlembagaan Persekutuan? (kacang!)

3) Apa yang dimaksudkan dengan ’seperation of powers’? (kacang!)

4) Apa kaitan antara PTD dgn Parlimen Malaysia? (aku mengaku kantoi disini. Sebenarnya aku tau tapi aku terus hurai tugas akhir PTD di parlimen iaitu sbg pegawai pemerhati.)

Di sini, aku telah ditegur oleh Datuk (aku amek positif), beliau kata mcmni…

Datuk Said: Jwpan yg diberikan En. Rahim td tu kalau esei saya bg 10/100 je. Kalau dlm esei, En.Rahim nak jwb soalan A tp pg cerita utl esei B (smbil memandang calon tu penuh makna.)

Calon PTD: (terkedu!) Memandang wajah Datuk dgn penuh ihsan! Hahaha

Datuk Ahmad: (cuba menolong calon PTD tu) berapa bidang tugas PTD yg En. Rahim tau?

Calon PTD: 8 Datuk (smbil menyenaraikan 1 persatu)

Datuk Ahmad: Hah! Itu yang sepatutnya En. Rahim ckp awal2 tadi, MENGGUBAL dasar. kat Parlimen kerajaan membuat undang2 bukan?

Datuk Ahmad: Bagaimana En.Rahim?

Calon PTD: Maafkan saya Datuk, saya cuba lagi sekali (smbil memberikan hujah barunye…)

Selesai dgn Datuk, Tuan Ayouf pulak menyoal aku…

Antara soalan Tuan Ayouf (in English and his comm skills SUPERB! Excelolent english dia)

(Aku translate in Malay ye haha)

1) Encik Rahim minat apa? Ekonomi? Politik? General issues? (so aku terus la jwb POLITIK sir! aku harap dia tanya pasal politik Perak coz isu tu tgh hot gila skang, tapi…)

2) Senaraikan dasar2 luar Presiden baru Amerika Syarikat Barrack Obama (aku terus telan air liur! tapi gorenggggggggggg)

3) Pada pendapat aku, apa setiausaha negara US Hillary Clinton buat kat China skang? (telan air liur lagi! tapi gorengggggggggg dgn englisg tunggang langgang.)

4) Apa pula yang bakal dibuat beliau (Hillary) di Middle East next month?? (aku gorengggg dgn english aku yang dah mmg *(&(*^*&%^!!!!)

Lepas tu, Datuk Ahmad tgk jam, beliau minta aku buat conclusion..

Datuk Ahmad: Apa sumbangan yang boleh diberikan oleh En.rahim sekiranya terpilih menjadi seorang PTD? (aku dah prepare so aku terus jwb 5 points. Nampak Datuk puas hati)

Datuk Ahmad: Mengapa saya harus pilih En.Rahim?

Datuk Ahmad: Ada apa2 soalan utk kami?

Calon PTD: Jwb satu persatu dgn tertib tp byk goreng!

Dan…

Datuk Ahmad: Terima Kasih, itu saje…

Calon PTD: Terima Kasih Datuk, Tuan (smbil salam kedua2 panel dan memberikan senyuman yang penuh bermakna!)

Lastly, (aku keluar bilik dan tgk jam lebih kurang pkul 1.05 ptg! xsedar masa berjalan!)

Aku mmg xberapa yakin boleh lepas tahap ni, AKU PERCAYA KALAU ADA REZEKI, AKU JD PTD TAHUN NI, kalo tak aku cuba lagi TAHUN NI! tu pon kalau lepas exam bulan lepas yg aku amek last month!

Kawan2, doakan aku Lepas Interview PTD dan dpt berkhidmat dgn kerajaan as a PTD this year! nanti kalo aku jd PTD, meh aku sain luluskan ape kontrak korg eh, anak2 nak biasiswa ke (ahaks!) tapi yg LEGAL je la! hehe

Sekian, terima kasih.

Soalan-soalan Temuduga PTD

Post ini ialah mengenai soalan-soalan lazim temuduga PTD yang di kongsikan oleh Saudara Khairul Zuhdi. Harap ianya memberikan sedikit sebanyak gambaran kepada bakal calon temuduga PTD. Soalan temuduga PTD 2009

1. Sila perkenalkan diri anda..

2. Kenapa nak jadi PTD???

3. Apa beza PTD dgn PTN (Peg.Tadbir Negeri)

4. Apa beza Ambassador dgn High Commissioner

5. Apa beza HRM (Management) dgn HRD (Department)

6. Apa beza Management dgn Administration

7. Kalau dapat PTD..Kamu nak kejer KEMENTERIAN maner??..Kenapa???Apa tugas utama kementerian terbabit??..Saper nama KSU Kementerian terbabit…Bagi nama satu agensi dibawah kementerian terbabit…

8. Apa 8 Bidang Tugas PTD..

9. Siapa KSN dan KPPA..

10. Nama2 Menteri..

11. Apa beza ISA dan OSA..

12. Dasar kerajaan…MISI NASIONAL, DEB dan sebagainya..

13. Pertubuhan antarabangsa..NAM,WHO, OIC, UNESCO, ZOFPAN, ASEAN dan sebagainya..

14. Rancangan Malaysia yang terkini..(Contoh RMK8,RMK9)..

15. Soalan berkaitan INTEGRITI, PIN, RASUAH dan sebagainya..

16. RUKUN NEGARA…

17. Sejarah asal usul PTD…

18. Apa beza DUN dan PARLIMEN…Boleh disusuli ngan soalan berkaitan ADUN, Tugas Ahli Parlimen, Kabinet, Dewan Rakyat..Dewan Negara..Senator..Speaker..

19. Delivery System..

20. PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN..

21. Apa beza SULTAN dgn AGONG??…

22. Apa beza PKPA dgn PERINTAH AM ???

*Soalan kemungkinan akan ditanya berdasarkan jawapan yang dikemukakan…So kena laa stanby ngan jawapan2 yang munasabah..

0 comments: