Friday, November 26, 2010

TIPS TEMUDUGA YANG BAIK UNTUK TERPILIH KE INSTITUT PENDIDIKAN GURU

1. Sebelum datang, check fail, susun sijil ikut keutamaan. Ok macam ini, helaian pertama letak surat tawaran temuduga, seterusnya disusuli dengan sijil SPM, surat berhenti sekolah dan lepas itu baru letak sijil-sijil kokurikulum. Sijil-sijil ini perlu diletakkan mengikut ketinggian misalnya peringkat kebangsaan dahulu, then peringkat negeri, peringkat daerah dan akhir sekali peringkat sekolah. Hal ini akan memudahkan penemuduga untuk menilai anda. :)

2. Then, isi borang apa entah (maaf dah lupa) yang memerlukan kita buat karangan untuk menyatakan sebab kita minat dalam bidang profesion perguruan ini. Karang dan buat sehabis baik dan letak sebab-sebab yang relevan mengapa anda ingin menjadi guru kerana penemuduga membaca setiap patah yang anda tulis. Contoh; saya minat bidang perguruan ini kerana minat dari kecil lagi.. hehe.. ye ke?

3. Pakai pakaian yang kemas dan mesti ala-ala cikgu! Nak jadi cikgu kan? Kalau boleh pakai baju kemeja lengan panjang lengkap dengan tali leher (mesti match dengan warna baju), tali pinggang, stokin dan kasut hitam bertutup. Perempuan pula, cukup dengan baju kurung, tudung senada dengan warna baju dan KASUT BERTUTUP!!. Gosok pakaian anda. :) UPDATE: tadi ada pensyarah aku yang merupakan salah seorang penemuduga cakap, ada pelajar yang datang temuduga dengan memakai BAJU T-SHIRT!! Dia cakap confirm pelajar tu tak dapat!!

4. Minta restu ibu bapa dan keluarga sebelum temuduga agar memudahkan perjalanan temuduga anda nanti.

5. Sesi temuduga terbahagi kepada 3 bahagian. Ujian INSAK, Temuduga Individu dan Temuduga Berkumpulan.

6. Bagi ujian INSAK, anda perlu menjawab 100 soalan dalam masa 30 minit. Ujian ini berdasarkan personaliti anda sama ada sesuai atau tidak dengan profesion perguruan ini. Mudah saja soalan Ujian INSAK ini. Tak perlu risau sangat. Jawab dengan santai saja. Lebih kurang macam soalan ujian personaliti. So, cari jawapan yang baik-baik saja. Jangan fikir lama sangat nanti tak sempat jawab semua soalan.

7. Sesi Individu. Anda hanya akan ditanya mengenai latar belakang pendidikan, keluarga dan juga sebab mengapa anda minat bidang keguruan ini. Penemuduga juga akan tanya aktiviti yang anda minat, aktiviti yang telah anda sertai di sekolah dan juga mengenai sijil-sijil yang telah anda perolehi. Relax dan jawab dengan penuh yakin tanpa ragu-ragu walaupun anda berdebar sebenarnya. Kan? Bagi yang mengambil minor Bahasa Inggeris, anda akan turut ditanya soalan dalam bahasa Inggeris dan perlu menjawab dalam Bahasa Inggeris. So be ready!

8. Sesi berkumpulan. Seramai 6 orang (maksimum) akan turut serta dalam sesi ini. Anda akan diberi tajuk (beri perhatian kepada isu-isu semasa yang berlaku dalam negara dan global) Jadi, banyakkan baca surat khabar!!Anda akan diberi masa selama 1 minit untuk bersedia. Seterusnya anda perlu mengutarakan point/hujah anda. Tak kisah point anda itu baik atau tidak. Just cakap dengan berkeyakinan saja. Penemuramah hanya melihat cara anda berkomunikasi. Tidak ada markah isi. Yakin, yakin, dan yakin serta cakap banyak-banyak ok!! Pastikan anda paling menyerlah dalam kumpulan tersebut!! InsyaAllah, pasti anda berjaya!!




p/s: Good luck then!!! Selamat datang ke bidang perguruan. :))

p/s: penemuduga selalu juga tanya mengenai SEKOLAH WAWASAN, SEKOLAH PENYAYANG, PELAN INDUK PEMBANGUNAN PENDIDIKAN, JUMLAH IPG DI MALAYSIA!! Jumlah IPG sebanyak 27 buah kampus kesemuanya.


p/s: Elaun masa Asasi RM 430 dan elaun masa degree RM 700. Ini tidak termasuk dengan elaun buku, elaun praktikum dan lain-lain. Alhamdulillah. Chaiyokk!! (saja nak bagitau, bagi pembakar semangat untuk anda semua buat yang TERBAIK!!)

0 comments: