FISH

Wednesday, February 9, 2011

Pemarkahan temuduga KPLI/DPLI 2009

Assalamualaikum wbt dan salam sejahtera..

Dalam 2-3 hari yang lepas, ramai calon yang bertanyakan tentang cara pemarkahan temuduga.Baiklah, biarlah saya kongsi di sini serba sedikit tentang pemarkahan untuk temuduga KPLI dantemuduga DPLI 2009 supaya calon mendapat gambaran .

Permarkahan dinilai berdasarkan :

1. Sijil-sijil yang lengkap


- jawatan –jawatan yg disandang kat sekolah kena bagi markah juga. Contoh : Kelab Pencinta Alam. Pengerusi : 5 markah, Penolong Pengerusi :4 dan ahli biasa 1 markah. ( pemarkahan adalah berdasarkan skor yang telah ditetapkan oleh Bahagian Pendidikan Guru)


- jadi sertakan sijil yang lengkap semasa temuduga ( ramai calon yang dihalau balik kerana sijil mereka tidak lengkap)


2. Kesesuaian Kursus yang kita minta dengan ijazah kita.


- Sangat Sesuai : 50 Markah
- Kurang Sesuai : 20 Markah
- Tak sesuai Langsung : 0 Markah

( Majoriti calon yang GAGAL temuduga KPLI dantemuduga DPLI pada tahun 2006/2007 adalah kerana kehilangan banyak markah di sini..Jadi berhati-hati dan pastikan ijazah anda adalah sangat relevan dengan opsyen yang ingin diambil )


3. Pengalaman Mengajar


4. Kemahiran Komunikasi


- Kefahaman/kebernasan : 10 Markah
- Sebutan : 10 Markah
- Kelancaran : 10 Markah
- Kejelasan Suara : 10 Markah
- Penguasaaan Bahasa : 10 MarkahÂ

ini adalah di antara contoh-contoh pemarkahan yang dibuat ke atas calon… Walaupun kelihatan ringkas dan tidak banyak, calon masih gagal mendapat markah yang tinggi. Ini hanyalah sebahagian kecil sahaja daripada skop pemarkahan yang dibuat oleh penemuduga. Calon yang bijak, tidak hanya bergantung kepada skema pemarkahan ini tetapi mereka mempunyai SECRET WEAPON.

SECRET WEAPON inilah yang dikongsi oleh saya nanti di dalam PAKEJ EKPLI.COM . Calon yang tidak tahu akan hal ini sudah tentu akan berada dalam kebingungan dan berasa tidak sedap hati sepanjang masa. Sedangkan calon-calon yang dilatih oleh saya, mereka masuk ke bilik temuduga dengan rasa tenang dan mampu menjawab dengan ringkas serta padat serta dapat menangkis apa jua persoalan yang dikemukakan nanti.

ELAUN GURU KAFA NAIK JANUARI

Thursday, February 3, 2011

13 NOV - ELAUN GURU KAFA NAIK JANUARI

zahid-hamidi

KUALA LUMPUR: Elaun guru Sekolah Rendah Agama (SRA) dan Kelas Fardu Ain (Kafa) di Wilayah Persekutuan dinaikkan kepada RM1,000 hingga RM1,200 sebulan mulai 1 Januari depan, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi.

Beliau berkata elaun guru itu yang pada masa kini RM500 sebulan, tidak dinaikkan sejak 22 tahun lalu.

Katanya, mereka layak untuk diberi elaun setimpal memandangkan kadar inflasi yang meningkat setiap tahun dan ia adalah penghargaan dan pengiktirafan kepada pejuang Islam.

“Kenaikan ini kerana menyedari selama ini paras gaji dan kedudukan pegawai agama (guru agama) tidak mendapat pengiktirafan yang sepatutnya dan terlalu berhati-hati untuk membelanjakan gaji atau elaun mereka yang menegakkan syiar Islam,” katanya selepas merasmikan Majlis Ihtifal Perdana dan penyampaian Sijil Tadika Islam Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi) dan Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) di sini, semalam.

Majlis yang julung kali diadakan di Wilayah Persekutuan itu dihadiri 2,900 pelajar daripada 5,662 Tadika Islam JAWI dan MAIWP menamatkan alam tadika.

Ahmad Zahid yang juga Pengerusi MAIWP berkata, oleh kerana kutipan zakat MAIWP mencecah RM200 juta setahun maka adalah munasabah guru berkenaan mendapat kenaikan elaun.

Sehubungan itu, katanya, negeri lain digalakkan mencontohi MAIWP untuk menaikkan kadar elaun guru SRA dan Kafa di bawah jabatan agama Islam negeri masing-masing.

Ahmad Zahid berkata, sebanyak 625 jawatan guru tadika di Wilayah Persekutuan diperlukan dalam tempoh lima tahun akan datang (sehingga 2012) bagi menampung keperluan guru sedia ada yang pada masa kini seramai 278 orang.

Beliau berkata, MAIWP juga akan menaik taraf Tadika Islam Jawi dan MAIWP yang kini berjumlah sebanyak 78 buah. “Jika selama ini tadika Islam hanya menumpang di masjid, flat dan dewan orang ramai, maka premis tadika Islam yang lebih baik dan mesra akan dibangunkan,” katanya.

Sumber : Berita Harian

Tips Cemerlang Exam PTD

Tuesday, February 1, 2011

http://www.catzer.com/tips-cemerlangexam-ptd.html

wah tips yg agak baguz yaa...(^_^)

Aku dpt surat panggilan ke exam ptd yang berlangsungsabtu lepas, persiapan untuk exam sgt tidak best kerana sedia maklum keadaan kesihatan yang sgt goyah. Saat aku menulis post kali ini, aku masih batuk walaupun tidak teruk spt sebelum ini. Percaya atau tidak mmg tiada ubat utk batuk even ko teguk ubat batuk seperti minum air masak setiap hari. Namun, syukur aku tidak perlu menghadirkan diri untuk ujian x-ray. Tp aku rasa bila kelapangan nanti aku akan pergi buat juga. Cuma aku perlukan masa untuk memberikan badan aku sedikit masa untuk berehat sebelum ujian x-ray.

Sabtu lepas aku ditemani kawan serumah ke SMK Seksyen 10 Kota Damansara untuk exam ptd. Exam bermula pukul 9 am dan berakhir selewat pukul 4.30 pm. Aku keletihan byk temu janji terpaksa aku cancel, sorry kengkawan serius mmg penat bila otak “google” seperti aku ini perlu memerah otak untuk menanda borang OMR dan menulis esei. Adakah internet melemahkan daya penaakulan aku? Mungkin.

Meskipun exam ptd kali ini adalah pertama kali yg aku hadiri tp mungkin tips2 ini nanti mampu membantu mereka yang bakal menduduki exam ptd walaupun buat kali yang ke berapa. Walaupun peratus kejayaan dan kegagalan aku dalam exam kali ini ialah 50-50 tp aku percaya aku agak bagus dlm menganalisis tips kejayaan untuk setiap exam yang aku duduki.

Tips pertama – Jika kalian memohon jawatan ini semasa mengisi borang SPA. Pastikan anda sentiasa alert pada persekitaran dan isu semasa dengan memperbanyakkan membaca surat khabar dan melihat berita. Mulakan skang, ya hari ni. Jika post ini kalian baca seminggu sebelum exam, aku syorkan baca blog yang sentiasa update dengan isu semasa. Serius, untuk exam kali ini blog-blog tentang isu semasa byk membantu dan jgn buang masa membaca blog politik..Mahu jadi PTD kita perlu berfikir untuk berkhidmat utk negara tidak kira di bawah kepimpinan siapa.

Tips kedua – Beli buku “Malaysia Kita”, percaya atau tidak buku ini merupakan sumber soalan hampir 60% dari soalan pengetahuan am dan alam sekitar. Aku gagal dlm mendapatkan jawapan untuk kertas ini kerana sedia maklum aku beli buku tersebut seminggu sebelum exam dan dlm keadaan goyah, x mampu aku utk menelan sume 600 muka surat. Edisi baru berwarna pink, harga dlm RM37.50 di MPH. Aku beli di MPH Bukit Raja, Klang. Jika kalian sudah expert bab sejarah tahniah..anda boleh skip 300 muka surat pertama. Untuk exam ini aku hanya membaca kurang 100 muka surat.

Tips ketiga – Pastikan cukup tido sehari sebelum exam, aku tido jam 3.00 am kerana hari itu aku mmg terlebih tido sbb mkn ubat batuk. Hanya mereka yang biasa menghadiri exam dengan keadaan tidak cukup tidur sahaja yang boleh meniru lagak gaya aku ini. Pastikan cukup tido kerana exam tersebut akan buat kalian bosan,ngantuk dan 100% penat. Satu hari mengadap borang OMR buat aku muntah.

Tips keempat – Telefon parent, mintalah doa restu mereka. Ya, aku phone mak dlm pukul 8.00 pm sehari sebelum exam. Nyata aku mengharapkan agar mereka berdua tidak menaruh harapan apa2 untuk exam kali ini. Mak hanya gelak dan aku tahu dlm hatinya ada perasaan percaya aku boleh berjaya.

Tips kelima – Sediakan pakaian dan kelengkapan untuk exam sehari sebelumnya. Pastikan anda memakai pakaian yg kemas..Rata-rata gadis lebih ayu memakai baju kurung dan lelaki lebih segak dengan kemeja dan slack. Ya, skema..Mahu keje gomen mmg skema. Alat tulis mesti lengkap pastikan bawa lebih dr sebatang pen dan pensil. Jgn menyesal jika tiada siapa mahu pinjam kan alat tulis kerana rata-rata yg menduduki peperiksaan memang mahukan jawatan yang sama.

Tips keenam – Semasa mengambil peperiksaan, masa amat berharga kerana jujur aku katakan pengawas peperiksaan yang menjaga tidak berapa arif tentang pengurusan masa. Yang mereka tahu bg kertas, set masa dan kutip semula kertas jawapan dan soalan peperiksaan. Kalian kena sentiasa bersedia, even borang omr belum siap diisi dengan maklumat menduduki peperiksaan. Biasanya kita akan diberikan peluang memeriksa kertas soalan 5 minit sebelum peperiksaan dimulakan, harap maaf itu tidak berlaku. Pastikan isi maklumat peperiksaan secepat mungkin dan bersedia utk menjawap soalan pada bila-bila masa. Pastikan juga anda menanda jawapan terus ke borang jawapan OMR jgn buang masa menanda jawapan di kertas soalan.

Tips ketujuh – Jangan sesekali meninggalkan ruang kosong tidak berjawap..Ya, “tembak” janji anda menjawap..Cool bukan tips ini..Kalau tidak mahu ikut terpulang sbb kalian mmg terror jika tidak menembak dan lebih suka tinggalkan ruang kosong.Untuk kertas sahsiah rupa diri, 200 soalan dalam masa 40 minit. Aku siapkan dalam 10 minit sahaja. Paper ini menunjukkan siapa anda. Contoh soklan ” adakah anda pernah terfikir untuk memaki org ketika marah?” Ya atau Tidak..So, jadilah diri sendiri utk paper ini. Tp jika diri anda byk sifat2 kurang murni kekalkan sikap itu dengan tidak jujur semasa menjawap paper ini. Untuk paper math, praktis dari sekarang mencongak sebarang kiraan dlm titik perpuluhan.

Tips kelapan – Tawakal..Balik rumah dan tido..Jgn sesekali check jawapan untuk soalan yang tidak boleh dijawap. Teruskan hidup anda seperti biasa.

Kalau ada PTD yang membaca tips ini aku jamin 90% akan setuju dengan tips yang aku berikan. Ya, mahu jadi PTD kena ada sikap percaya pada diri sendiri. Hahahaha..

Jika anda berjaya dlm exam ini, anda akan ke (Program Assessment Centre) PAC selama 3 hari, dan jika berjaya mencerminkan diri sebagai bakal ptd baru anda akan di interview..Jika berjaya dlm interview..kalau tak silap aku anda wajib mengambil Diploma Pengurusan Awam di Intan selama 6 bulan dan selepas itu baru diserapkan ke jabatan2 berkenaan.

Temuduga Dalam Bahasa Melayu ke Bahasa Inggeris?


Hari ni saya nak cerita satu topik penting iaitu Dalam Temuduga Kena BM ke BI ye?

Ni antara soalan yang famous juga yang sering ditanya ramai kepada admin kerja-kerajaan.com..saya la…hehehe

Memang ramai di antara kita takut kalau semasa temuduga disuruh berbahasa Inggeris. Mana tak cuak, tahu cakap “ Yes, no..je..hehehe” (gurau je)

Dalam temuduga kerja kerajaan, tidak dinafikan penggunaan bahasa Inggeris amat penting, terutamanya bagi mereka yang memohon jawatan professional (yang berijazah). Panel penemuduga akan menyoal anda dalam BI. Mungkin bukan 100% BI tapi biasanya dalam 30 – 70 % BI akan digunakan.

Mengapa dalam kerja gov ni interview dalam BI juga?,,kan dalam sektor awam BM amat diutamakan?

Ya, betul! Dalam perkhidmatan awam, BM memang diutamakan, tetapi BI juga amat meluas digunakan, terutamanya melibatkan urusan – urusan luar Negara, pelanggan/orang awam berstatus tinggi, urusan - urusan dokumentasi dan sebagainya.

Kan penjawat awam ni akan berhadapan dengan bermacam – macam bangsa, bermacam – macam ragam orang. Walaupun orang Malaysia sekalipun, tidak semua mereka fasih berbahasa Melayu…Untuk memudahkan urusan, BI digunakan…

Itulah antara salah satu sebab dari banyak sebab kenapa BI penting dalam sektor awam…Jadi, semasa temuduga, anda akan dinilai dalam penguasaan bahasa Inggeris..

Adakah amat bagus, biasa, ataupun teruk….

Sebenarnya, apakah yang dinilai semasa dalam temuduga tersebut?

“Adakah grammarnya?

“Adakah komunikasinya?

“Adakah pemahamannya?

Sebenarnya, yang paling utama dinilai dalam temuduga adalah
“MAMPUKAH ANDA BERCAKAP DALAM BAHASA INGGERIS?”

Ini bukan bermaksud anda perlu mahir atau fasih berbahasa Inggeris seperti mat salih dalam TV tu..

Apa yang dinilai adalah, adakah anda faham dengan soalan BI yang ditanya dan mampu menjawabnya secara spontan. Grammar usah dipedulikan…Janji anda boleh bercakap dalam Inggeris…

Jika anda ditanya soalan dalam BI, maka jawablah dalam BI. Dan jika anda ditanya dalam BM, jawablah dalam BM. Jangan panel tanya
“ What is your name?” anda jawab “name saye Joyah bt Abu…”.

Biasanya soalan paling famous ditanya dalam BI ini adalah
“Please Introduce Yourself”.
Soalan ni memang la kacang..Tapi adakah anda mampu menjawabnya dengan lancar? Jika tak lancar tu, beringat – ingatlah sikit ye…….

Tu baru soalan yang ‘simple – simple’..Belum soalan susah lagi…Jika anda ditanya soalan seperti ini
“ What do you know about PIN (Pelan integriti Nasional)?
Please explain….
”Haaaaaa…Camne nak jawab ye? Berbelit – belit lidah nak menerangkannya nanti…

Apapun jika kita sememangnya lemah dalam BI, memang akan bermasalah…

Setakat pandai cakap “My name is….” Budak tadika pon pandai..

Kenapa kita ni lemah dalam BI ye? Padahal kita belajar BI ni sejak dari tadika sampai la ke universiti..dari umur 6 tahun hinggala ke 23 tahun…nak dekat 20 tahun belajar BI tapi tak reti – reti cakap BI…Apa salahnya ye…

Sebenarnya sistem pengajaran bahasa Inggeris di Malaysia ni tidak mengajar kita untuk bercakap BI, tapi mengajar kita untuk mendapat A dalam BI…Tu antara puncanya…

Sistem pengajaran BI sepatutnya perlu dikemaskini dengan lebih baik lagi supaya pelajar dapat mahir dan fasih berbahasa Inggeris dengan masa yang lebih pantas..

Saya malas nak ulas panjang lagi mengenai isu ini, bukan apa..takut kena “gam” pula..:)

So, apakah persediaan BI anda untuk menghadiri temuduga? Di sini saya syorkan beberapa kaedah:

1. Baca paper BI setiap hari..Baca The Star ke NST ke..baca 30 minit sehari pun ok

2. tak faham makna buka je kamus…jangan malas

3. dengar lagu Inggeris…tak kira la rap ke, rock ke, …ianya membantu..

4. tonton movie BI – yang ada subtitle BM dan BI…syok ni, sambil berhibur kita belajar…

5. Bercakap BI dengan kawan – kawan..secara melawak…tak kisah la ayatnya tunggang – langgang…Ini banyak membantu..

6. Bercakap dalam BI depan cermin…ni cara belajar juga ni..

7. Belajar basic grammar saja..past tense dengan present tense pon dah cukup:)

8. Jangan baca buku BI yang tebal – tebal macam buku teks tu..takde gunanya..

9. dan bermacam – macam cara lagi..

Dengan kemampuan anda dalam berbahasa Inggeris semasa temuduga kerja kerajaan, ianya mampu menyumbang markah penilaian kelak. Bukan untuk masa temuduga saja, tapi ianya juga membantu
untuk masa depan dan juga kehidupan seharian…

Saya ada membeli SATU PANDUAN UNIK UNTUK MAHIR DALAM BERCAKAP BAHASA INGGERIS dalam masa yang singkat dari internet…Ternyata kaedah – kaedah yang diajarkan dalam menguasai BI amat unik, PRAKTIKAL dan berkesan..

Ternyata berbeza dari buku – buku yang ada di pasaran yang sudah tentu malas nak membacanya..Saya amat yakin kaedah yang dipekenalkan ini membantu anda dalam menguasai bahasa Inggeris..

Mengapa anda berminat dengan kerja kerajaan?


Cuba lihat tajuk post di atas? Anda pasti sering ditanya soalan sebegitu bukan?

Soalan seperti ini memang dianggap mudah oleh sesetengah calon yang menghadiri temuduga bagi sektor awam.

Adakah jawapan anda seperti ini?

” Saya minat kerja kerajaan ini sebab ianya
terjamin berbanding kerja swasta.”

atau

” Saya minat kerja kerjaan ini sebab ayah saya
juga kerja di sektor awam”

atau

” Saya datang je temuduga kerja kerajaan ini,
manatahu ada rezeki”

atau

”Banyak kelebihan jika saya dapat kerja
kerajaan ini. Cuti banyak!”

atau

” Tak tahulah, sebab dah puas saya minta kerja
swasta tak dapat, ni saya cuba la pula di sektor
awam”

Bermacam-macam jawapan yang diberikan oleh calon apabila ditanya soalan cepuemas ini. Adakah salah jawapan-jawapan ini? TIDAK, ianya adalah OK, tapi kurang tepat atau kurang sesuai.

Mahukah anda tahu jawapan yang sesuai bagi soalan yang ditanyakan ini?

Tunggu ye:) Saya bagi jawapan yang sesuai untuk anda ketahui. Sebenarnya, untuk soalan ini, bermacam-macam jawapan boleh diberikan oleh anda. Contoh – contoh jawapan yang disyorkan adalah seperti berikut:

”Saya berminat untuk bekerja di sektor awam adalah kerana:”

1. Berjaya menempatkan diri sebagai penjawat awam
adalah merupakan satu kebanggaan buat diri saya
kerana saya dapat berbakti kepada negara,
bangsa dan agama dengan memberikan perkhidmatan
yang terbaik untuk rakyat.

2. Bidang kerja di sektor awam adalah merupakan
minat dan cita-cita saya sejak zaman persekolahan
lagi dibantu dengan sokongan dan dorongan dari
keluarga saya terutamanya dari ibu dan ayah yang
amat berharap saya berjaya memasuki kerjaya di
sektor awam. Jadi, saya amat berharap saya dapat
diterima sebagai seorang penjawat awam dan
seterusnya dapat berbakti untuk negara.

3. Selain berkhidmat di sektor awam, saya juga
akan berterusan mendapat peluang untuk menambahkan
ilmu terutamanya ilmu-ilmu terkini dalam bidang
kerja yang diceburi dengan adanya seminar,
bengkel, kursus, peperiksaan penilaian dan banyak
lagi yang sememangnya amat bernilai bagi saya yang
tidak dapat saya perolehi di luar sana. Ini bakal
menjadikan saya seorang penjawat awam yang bukan
saja cemerlang, tetapi cekap dan juga berilmu
pengetahuan yang tinggi.

4. Saya juga berpeluang untuk menyambung
pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi dari
kelayakan yang saya miliki sekarang dengan bantuan
dan sokongan pihak kerajaan yang seterusnya dapat
menyumbang kepada perkhidmatan awam itu sendiri.

5. Tidak dapat dinafikan bahawa berkerja di
sektor awam ini memberikan jaminan masa depan buat
saya dan juga keluarga saya. Biarlah orang berkata
”kerja kerajaan ini gaji sikit je” tetapi
bagi saya, terjamin masa depan. Tidak ada risiko dibuang
kerja jika berlaku kegawatan ekonomi seperti yang
berlaku di sektor swasta kini.

6. Ya, kenaikan pangkat! Semua orang menginginkan
kenaikan pangkat dan juga gaji. Dalam sektor awam
semuanya akan diberikan termasuklah kelebihan –
kelebihan lain seperti cuti bersalin, cuti
tahunan, KWSP, mudah buat pinjaman bank, dan
lain-lain. Jadi ini memberikan galakan kepadaa saya
untuk memasuki sektor awam berbanding swasta.

Bagaimana dengan jawapan – jawapan yang saya syorkan tersebut? Anda bersetuju? Jika
anda mahu tahu, itulah jawapan yang lebih sesuai berbanding jawapan ringkas yang diberikan sebelum ini.

Kali saya ingin berkongsi satu lagi tips temuduga. Saya harap anda tidak bosan
menerima tips dari saya.

Cuba lihat semula tajuk post yang saya berikan. Ianya menunjukkan satu soalan popular yang sering ditanya semasa temuduga. Mungkin anda pernah ditanya soalan sebegini dan juga mungkin juga tidak. Akan tetapi, apa yang saya boleh katakan, soalan ini memang popular ditanya oleh panel penemuduga semasa sesi temuduga.

Kelihatan macam mudah saja untuk kita nak menjawab soalan sebegini bukan? Tapi, cuba anda cuba menjawabnya sekarang. Jawab, jawab,…Pasti
anda teragak-agak untuk menjawabnya bukan? Anda pasti terfikir seperti ini:-

– “apalah aku nak jawab ni ye? Takkan nak puji
diri sendiri, nanti orang kata masuk bakul angkat
sendiri”.-

Kebanyakan calon temuduga gagal ketika menjawab
soalan seperti ini. Ada yang menjawab begini:

- ”Saya memang minat kerja ni, saya memang patut
dapat.”

- ”Saya memiliki CGPA tinggi, atas 3.5, memang saya
rasa saya layak. Bukannya senang nak dapat CGPA
tinggi ni di universiti.”

- ” Mak ayah saya bekerja di jawatan yang sama
juga seperti saya minta ni, jadi saya memang dah
tahu macamana kerjanya”

- ” Saya dari dulu memang minat sangat jawatan
ini, dari zaman saya sekolah lagi”

- dan bermacam-macam lagi jawapan yang kurang
tepat yang diberikan oleh calon.
1867016
Sebenarnya, anda perlu melihat soalan ini dalam dimensi yang lain seperti ini:

“Mengapakah anda merupakan calon yang sesuai untuk jawatan ini?”

Ya, benar! anda memang perlu berfikir seperti ini. Berfikir mengenai apa yang tersirat di sebalik soalan yang ditanya oleh panel. Kesesuaian anda untuk jawatan tersebut sebenarnya amat diambil berat oleh penemuduga.

Jadi, bagaimana anda untuk menjawabnya?

Jadi jawapan anda seharusnya begini;

“Saya rasakan diri saya sesuai untuk menerima jawatan ini kerana:

• Saya mempunyai kebijaksanaan dan kemahiran
menilai yang tinggi untuk mengenali serta mencari
penyelesaian yang sesuai kepada sesuatu masalah
yang sukar.

• Saya juga seorang yang mempunyai tahap
keyakinan dan jati diri yang jitu, serta
berkebolehan untuk berkomunikasi dan mampu
menerima sebarang maklumat dan tugasan dengan
baik.

• Saya mampu bekerja secara berpasukan dan
boleh menyokong ahli-ahli pasukan yang untuk
mencapai sesuatu visi dan misi yang seterusnya
mampu meningkatkan produktiviti organisasi/jabatan
saya.

• Saya juga bijak menguruskan masa dan seorang
yang menjalankan tugas secara teratur. Di mana
setiap kali melakukan tugasan besar, saya akan
merancang beserta perancangan masa yang baik. Saya
berpegang pada kata hikmat ”GAGAL MERANCANG
ADALAH MERANCANG UNTUK GAGAL”.

• Akhir sekali saya seorang pekerja yang
berdedikasi dan mempunyai keinginan yang membara
untuk mencapai visi saya dan jabatan/kementerian
ini. Jesteru itu, saya pasti merupakan calon
terbaik untuk mengisi jawatan yang ditawarkan ini.

Contoh – contoh jawapan di atas menunjukkan betapa hebatnya dan sesuainya anda untuk
jawatan yang ditawarkan. Mungkin anda mampu menjawab soalan sebegini dengan lebih baik dari apa yang saya berikan.

Semoga tips kali ini dapat menyediakan diri kita dengan lebih baik semasa temuduga
kelak. Apapun, persediaan sebelum temuduga adalah amat penting dibuat oleh kita

Yang penting, kita telah membuat persediaan, keputusan samada lulus atau gagal, kita berserah kepadanya. Dan ingat, jangan pula jadikan kegagalan sebagai pelemah semangat untuk kita berjaya dalam hidup. Kita hanya mampu berusaha, Tuhan yang menentukannya.

PENILAIAN

Sekarang saya sudah agak kurang sibuk. Jadi, kali ini dapatlah saya berkongsi satu rahsia baru.

Mungkin anda tahu rahsia ni kot?

Jika belum tahu, saya teruskan…

Anda perasan tak, banyak iklan kekosongan jawatan di sektor awam diiklankan baru-baru ini.

Contohnya, iklan temuduga terbuka, temuduga untuk jabatan-jabatan ataupun kementerian - kementerian dll. Dan temuduga SPA seperti biasa, pasti ada.

Mengapa begitu banyak kekosongan jawatan pada masa ini? Jawapannya adalah Pakej
Rangsangan Ekonomi yang diumumkan oleh Perdana Menteri kita yang khusus
untuk merangsang pertumbuhan ekonomi di zaman kemelesetan ekonomi ini.

Dengan pengumuman oleh PM ini, ianya telah membuka peluang pekerjaan yang besar di sektor swasta dan juga kerajaan. Dan peluang ini diharapkan dapat membantu para penganggur / graduan universiti/mereka yang telah diberhentikan kerja untuk menyara hidup mereka.

Bagi kekosongan jawatan di sektor awam, banyak calon telah dipanggil temuduga. Yang dipanggil temuduga memanglah amat ramai jika dibandingkan dengan kekosongan yang ada. Walaupun jawatan yang ditawarkan bersifat kontrak atau sementara, tetapi ramai yang menghadiri temuduga tersebut. Tidak kiralah mereka penganggur ke, pekerja yang diberhenti ke, malah mereka yang sudah bekerja di sektor swasta mahupun kerajaan(kontrak) tetap datang ke temuduga tersebut.

Tetapi adakah mereka berjaya? Hanya panel penemuduga yang tahu…

Pssst…saya ada rahsia sebenarnya nak bagitahu anda pasal kriteria pemilihan calon temuduga yang akan berjaya dipilih bagi pakej rangsangan ekonomi ini.

Yang mereka nilai adalah…..

1. Status kerja calon
————————————
Di bawah pakej rangsangan ekonomi ini,calon-calon yang tiada kerja/menganggur lebih diutamakan berbanding mereka yang telah bekerja. Mengapa? Kerana tujuan pakej rangsangan ekonomi ini sendiri bertujuan membantu mereka yang hilang/tiada sumber pendapatan mendapatkan sumber mata pencarian mereka.

Tetapi adakah 100% golongan yang tiada kerja ini diambil? Tidak sama sekali. Seperti yang saya beritahu tadi, golongan ini adalah yang diutamakan! Mereka yang sudah memiliki pekerjaan tetapi berminat juga dengan jawatan yang ditawarkan, peluang mereka tetap ada. Tapi, mereka perlu lebih menunjukkan prestasi yang terbaik semasa temuduga.

Bagi yang memang penganggur/tidak bekerja pula, jangan sangka mereka dengan mudahnya akan berjaya dalam temuduga tersebut. Persaingan di kalangan mereka juga sangat tinggi. Hanya calon yang memberikan persembahan terbaik saja yang akan berjaya.

2. Mereka Yang Bersungguh, Berkeyakinan….
———————————————————-
Sudah pasti sifat inilah yang dicari-cari oleh penemuduga. Bersungguh? Bagaimana tu? Ianya bermaksud, calon yang datang menghadiri temuduga, menunjukkan
minat mereka yang sebenarnya untuk memasuki sektor kerja kerajaan. Ini dapat dinilai dari segi pemakaian mereka, penampilan mereka, gaya dan stail mereka. Adakah mereka hadir temuduga dengan memakai kot, memakai tali leher, berambut pendek dan kemas ataupun bagi wanita, berpakaian ekslusif seperti mereka seorang pengarah syarikat atau CEO.

Berkeyakinan? Apa yang dimaksudkan dengannya?
Bagi calon yang menghadiri sesi temuduga, keyakinan semasa menjawab soalan temuduga adalah penting. Setiap soalan yang ditanya, mereka hendaklah menjawabnya dengan tenang, dan penuh keyakinan. Jangan sesekali ragu-ragu dengan jawapan anda! Walaupun kita tak tahu jawapannya, jawablah dengan memberikan kaitan kepada soalan yang ditanya. Jika benar-benar tidak tahu, katakanlah ”maaf tuan, saya memang tidak tahu dengan jawapan yang sebenarnya”.

Tidak merbahaya ke jawapan yang diberikan seperti ini? Jangan risau, panel penemuduga bukannya mencari calon yang 100% boleh menjawab soalan yang ditanya. Yang sebenarnya, mereka mencari calon-calon yang benar-benar berkelayakan. Nilai kejujuran, keyakinan, sikap dan keikhlasan diambil kira di sebalik soalan-soalan
yang ditanya.

3.Calon-calon yang hadir dengan kelayakan sesuai
—————————————————————–
Ramai yang datang untuk temuduga bagi kelayakan SPM dengan menggunakan Diploma ataupun Ijazah mereka. Walaupun jawatan yang ditawarkan hanya untuk mereka yang
ada SPM saja, tetapi mereka tetap inginkan jawatan tersebut. Janji kerja kerajaan, betul tak?

Saya bukannya melarang anda berbuat sebegitu. Tapi anda tahu satu perkara, iaitu pengambilan temuduga di bawah skim pakej rangsangan ekonomi ini mengutamakan mereka yang ada kelayakan sesuai.

Jika jawatan yang ditawarkan untuk kelayakan SPM, hanya mereka ada setakat sijil SPM sajalah akan dipilih. Bukan apa, jika jawatan tersebut diberikan kepada mereka yang memiliki kelayakan lebih tinggi, ketidak adilan akan berlaku. Yang SPM ni bukannya boleh apply jawatan yang lebih tinggi dari kelayakan mereka.

Akan tetapi jika anda ada Diploma atau Ijazah, dan anda tetap juga inginkan jawatan bagi kelayakan SPM tadi, boleh kah? Lebih-lebih lagi anda pula tiada pekerjaan..Ada caranya,
iaitu anda terpaksa berbohong sunat. Saya tidak menggalakkan cara ini, cuma berkongsi cerita sedikit. Tipsnya:

1.Jangan isi borang permohanan melalui ijazah/diploma anda

2.Sebelum temuduga anda perlu tahu nak mereka cerita

3.Jangan sampai ”terkantoi” semasa temuduga

Sebenarnya cara ini berisiko, takut anda terlepas cakap atau diperangkap. Jika saya, saya lebih suka berterus-terang. Supaya hati saya lebih tenang dan yakin semasa menjawab soalan temuduga. Saya rasakan ianya adalah lebih baik dari ”berbohong”.

Jika ada rezeki, adalah. Jika tidak, saya redha menerimanya.

Kursus 1:

10 Kesalahan Biasa Yang Dilakukan Oleh Calon Temuduga


Salam sejahtera. Pertama sekali saya ingin mengucapkan terima kasih kepada anda kerana sudi mengikuti Kursus Temuduga Online ini. Untuk pengetahuan anda, kursus ini adalah kursus pendek bagi anda yang ingin melakukan persediaan untuk menghadiri temuduga. Jangan khuatir tentang bayaran kerana saya memberikan kursus ini secara percuma kepada anda.

Mungkin anda pernah menghadiri beberapa siri temuduga tapi masih belum lagi beroleh pekerjaan. Tidak mengapa. Jangan berasa kecil hati atau kecewa jika syarikat yang anda hadiri temuduga tidak berminat dengan anda. Ini kerana pada zaman sekarang anda perlu bersaing. Sesebuah syarikat akan menerima ratusan resume untuk sesuatu tawaran pekerjaan yang diiklankan. Majikan perlu menapis ratusan permohohan kerja ini sebelum mereka membuat keputusan memilih calon yang sesuai. Kemudian mereka akan memilih 10 calon terbaik untuk ditemuduga. Daripada 10 calon tersebut, hanya tiga daripada mereka akan dipilih untuk temuduga seterusnya.

Daripada perkiraan di atas, nampak seperti agak sukar untuk anda memperoleh pekerjaan. Namun begitu anda tidak perlu terlalu jangan risau. Selepas anda menamatkan 7 siri kursus ini serta membaca panduan Teknik Menjawab Soalan Temuduga, anda akan berada di puncak!

Baiklah, pelajaran pertama...

Anda tentu pernah dengar kisah calon-calon temuduga yang nampak hebat. Akan tetapi ketika sesi temuduga, dialah individu yang paling teruk. Pada masa yang sama, ada individu yang nampak biasa-biasa sahaja. Akan tetapi, dia mudah mendapatkan pekerjaan.

Apakah yang telah kesalahan yang telah dilakukan oleh individu yang gagal tadi? Di bawah ini saya senaraikan 10 kesalahan yang sering dilakukan oleh calon-calon temuduga. Mari kita belajar daripada kesilapan mereka supaya kita dapat mengambil pengajaran.



1. Cara bersalam yang lemah

Peluang pertama anda untuk menonjolkan diri anda ialah pada tiga saat pertama berjabat tangan dengan penemuduga ketika memulakan sesi temuduga. Jika cara berjabat tangan anda betul, ia akan memberikan gambaran yang positif tentang diri anda kepada penemuduga. Jika genggaman tangan anda lemah, maka adalah hampir mustahil untuk anda membina hubungan yang baik dengan penemuduga. Ini kerana setiap cara bersalam mempunyai maksudnya yang tersendiri.

* Genggaman tangan yang lemah dan kendur: Memberikan gambaran tidak berminat dan lemah.
* Bersalam dengan menggunakan hujung jari: Menunjukkan kurang minat untuk bergaul.
* Genggaman yang terlalu keras: Menunjukkan rasa tidak ikhlas (seperti seorang jurujual yang terlalu agresif).

Bagaimanakah cara bersalam yang betul? Caranya ialah dengan menggenggam sedikit sahaja tangan penemuduga. Jangan terlalu kuat dan jangan terlalu lemah. Yang penting anda dan penemuduga berasa selesa. Untuk mendapatkan cara bersalam yang paling betul, anda perlu berlatih dengan rakan-rakan anda. Selepas itu, minta mereka kritik dengan ikhlas dan beritahu tentang perasaan mereka tentang anda.



2. Terlalu Banyak Bercakap

Dalam temuduga, anda perlu bercakap. Jika anda lebih banyak diam dari bercakap, ia menunjukkan anda seorang yang pasif. Namun sekiranya anda terlalu banyak bercakap, ia tidak bagus juga.

Berikut adalah dua bentuk banyak bercakap dalam temuduga dan gambarannya.

* Menjawab soalan yang mudah dengan panjang berjela-jela – Gambaran: Anda tidak faham apa yang dimaksudkan oleh penemuduga.
* Bercakap dengan nada gelisah – Gambaran: Anda sedang menyorokkan sesuatu atau sedang menipu.

Untuk mengelakkan bentuk terlebih cakap ini, anda perlu membuat latihan menjawab soalan secara bersahaja. Dapatkan soalan-soalan yang sering ditanya ketika temuduga dan berlatih cara menjawabnya dengan rakan anda. Dengan melakukan ini, anda akan lebih bersedia dalam temuduga seterusnya.

3. Bercakap Perkara-perkara Yang Negatif Tentang Majikan/Bekas Majikan

Cara paling cepat untuk anda TIDAK diterima bekerja ialah menyatakan perkara-perkara negatif tentang majikan atau bekas majikan anda. Walau seteruk mana majikan anda itu, jangan sekali-kali menyatakan perasaan tidak puas hati anda itu di hadapan penemuduga. Walaupun tuduhan anda itu memang benar dan munasabah, anda akan gagal dalam temuduga tersebut. Ini kerana anda akan dianggap tidak menunjukkan rasa hormat kepada majikan anda.

Oleh yang demikian, apabila diminta bercakap tentang majikan anda, pastikan anda bersedia dengan jawapan-jawapan yang positif sepanjang pengalaman anda dengannya.



4. Datang terlalu awal atau lewat

Calon-calon yang datang lewat akan memberikan gambaran yang negatif kepada penemuduga. Jika dalam sesi temuduga anda sudah terlewat, penemuduga pasti beranggapan bahawa anda akan selalu lewat ketika bekerja nanti.

Namun begitu anda juga tidak perlu datang terlalu awal. Sekiranya anda datang terlalu awal, misalnya satu jam atau 30 minit sebelum temuduga, ia akan memberikan gambaran yang kurang baik juga. Anda akan kelihatan seolah-olah terlalu terdesak untuk mendapatkan pekerjaan. Jadi, tunjukkan yang anda menghargai masa yang anda miliki. Jadi jangan datang terlalu lewat atau terlalu awal.



5. Bersikap Kurang Sopan Dengan Penyambut Tetamu (Receptionist)

Disebabkan orang pertama yang anda akan jumpa ketika temuduga nanti ialah seorang penyambut tetamu (receptionist), anda perlu bersedia. Jangan bersikap tidak sopan, biadap dan tidak profesional dengan receptionist. Ini kerana penilaian temuduga anda bermula dari sini. Penyambut tetamu boleh diibaratkan sebagai CCTV kepada penemuduga. Mereka mempunyai kuasa untuk menentukan samada anda layak atau tidak bekerja di situ disebabkan sikap dan tingkahlaku anda. Selepas anda pulang, penemuduga mungkin akan bertanyakan sesuatu kepada receptionist. Mungkin tentang tingkah laku anda.



6. Bertanya Tentang Faedah, Percutian Atau Gaji

Pada akhir sesi temuduga, biasanya penemuduga akan memberi peluang kepada anda untuk bertanyakan soalan jika ada. Namun ini tidak bermakna anda boleh tanya sebarang soalan. Soalan yang perlu anda elakkan ialah soalan bertanyakan tentang faedah, percutian atau gaji yang anda akan terima. Biarpun perkara ini penting bagi anda, namun biarlah penemuduga menentukannya. Selagi penemuduga tidak membangkitkan perkara ini, selagi itulah anda harus berdiam diri.



7. Tidak Melakukan Persediaan Untuk Temuduga

Jika anda tidak melakukan sebarang kajian tentang syarikat sebelum menghadiri temuduga, anda sebenarnya secara terang-terangan telah memberitahu syarikat bahawa anda tidak berminat dengan syarikat tersebut. Ini kerana salah satu cara untuk menunjukkan anda mengetahui banyak perkara tentang syarikat ialah dengan mengajukan soalan-soalan yang berkaitan dengan syarikat kepada penemuduga. Jadi, lakukan persediaan yang cukup.



8. Umm...Err...Aaa...

Elakkan daripada mengeluarkan bunyi-bunyi sebegini ketika sesi temuduga. Ini kerana ia akan menunjukkan anda gemuruh dan tiada keyakinan diri. Penemuduga boleh mengesan perkara ini. Oleh itu anda perlu sentiasa bertenang. Salah satu cara untuk menghindari perkara ini ialah dengan berkongsi cerita kejayaan-kejayaan yang anda telah capai sepanjang kerjaya anda kepada penemuduga. Anda pasti akan berasa lebih tenang dan selesa sepanjang temuduga.



9. Kontak Mata (Eye Contact)

Melihat mata penemuduga adalah sangat penting dalam sesi temuduga. Ketika menjawab soalan, anda perlu bertentang mata dengan penemuduga. Jika anda bercakap sambil memandang ke bawah, memandang tingkap, lampu dan sebagainya, anda akan dilihat seperti tidak mempunyai keyakinan diri dan sedang menipu.

Sekali lagi, perkara ini perlu dilatih terlebih dahulu bersama rakan-rakan anda.



10. Gagal Menyesuaikan Diri Dengan Gaya Komunikasi

Anda perlu berkomunikasi dengan baik dengan penemuduga. Lebih penting daripada itu, anda perlu menyesuaikan gaya komunikasi anda dengan gaya komunikasi penemuduga. Contohnya, jika penemuduga tersebut seorang yang serius tentang perniagaannya, jangan cuba berjenaka dengan membawa cerita-cerita lucu. Anda perlu berkomunikasi dengannya secara jelas dan serius seperti perbincangan dalam perniagaan. Begitu juga sebaliknya.



Baiklah setakat ini sahaja sesi kursus yang pertama. Anda pasti akan menjadi calon yang lebih baik jika anda tidak melakukan 10 kesalahan yang saya sebutkan di sini. Berjumpa lagi dalam siri kursus yang seterusnya. Topiknya ialah...

10 Persediaan Penting Menghadiri Temuduga


All the best,


Hafiz Lidin

Penulis E-Book Teknik Menjawab Soalan Temuduga

Teknik Menjawab Soalan Temuduga